Jos sinulla on mitä tahansa kaupallista kauppaa, sinun tehtäväsi on järjestää varastosi siten, että kannustat sitä myymään. Tietenkin myynti riippuu suurelta osin varaston laadusta ja myymäläänne tulevista ostajista, mutta se, mikä lopulta saa nämä asiakkaat tekemään ostopäätöksen vai ei, on tapa, jolla se näytetään.
Ja kun kyse on näistä näytöistä, saatat olla hämmästynyt siitä, kuinka pieninkin muutos tavassasi asettelua voi vaikuttaa eniten siihen, ostavatko ihmiset todennäköisesti tavarasi vai eivät. Lue eteenpäin, niin tarkastelemme joitain hienovaraisia muutoksia, joita voit tehdä myymäläsi ulkoasuun juuri nyt saadaksesi tuotteesi myymään.
Pyöritä osakkeitasi
Pyörivä varasto tarkoittaa tuoreimpien ja mehukkaimpien tuotteiden tuomista näyttöjesi etupuolelle. Näin voit varmistaa, että kun ihmiset katsovat näyttöjäsi, näyttää siltä, että sinulla on edessäsi suuri valikoima upouusia tuotteita. Tämä on erityisen tärkeää tavaroille, jotka ovat alttiita sammumaan tai jotka voivat vaurioitua. Se on tärkeää myös vanhentuneiden asioiden kohdalla – jos sinulla on esimerkiksi aikakauslehtiteline, sinun on saatava uusimmat numerosi näyttävimmältä, jotta ihmiset pitävät kauppaasi ajan tasalla.
Salli ihmisten sekaisin
Saatat ajatella, että olisi järkevintä järjestää varastosi hienosti niin, että kaikki oli selkeästi järjestetty ja ihmiset löytäisivät helposti haluamansa. Itse asiassa voi joskus olla kannattavaa, jos tavarat ovat hieman sekaisin ja epäsiisti kahdesta syystä.
A) Jos esineet sekoittuvat, saattaa näyttää siltä, että vietät vähemmän aikaa niiden järjestämiseen. Tämä saa tuotteet itse asiassa näyttämään halvemmilta ja ihmiset olettavat saavansa todennäköisemmin edullisen.
B) Jos esineesi ovat hieman sekaisin, ihmiset eivät näe kaikkea, mitä sinulla on heti, kun he katsovat näyttöäsi. Tämä rohkaisee heitä etsimään kohteitasi siinä toivossa, että he löytävät piilotetun helmen. Se auttaa myös sitä, että ihmiset todella nauttivat “ryöstelemisestä”, koska se on erittäin tyydyttävä tunne, kun he sitten löytävät sen, mitä he toivoivat. Kun he alkavat rukoilla, he ovat sitoutuneempia ja ostavat todennäköisemmin mitä tahansa, mitä he löytävät.
Käytä POS-näyttöjä
POS-näyttö on “myyntipisteen” näyttö, joka puolestaan on mikä tahansa näyttö kohteista, jotka on sijoitettu suoraan kohtaan, jossa käsittelet tapahtumia – esimerkiksi kassojen luo. Tästä on se etu, että ihmiset houkuttelevat tekemään ostoksen silloin, kun he ovat jo sitoutuneet ostamaan jotain ja pitävät lompakkonsa käsissään. Siksi tämä on ihanteellinen paikka esittää halvempia impulssiostoksia, jotka saattavat houkutella ostajan vatsaan. Tänne voit laittaa esimerkiksi suklaapatukoita tai tuoretuotenäyttelyitä.
Piilota parhaat esineesi
Parhaat tavarat, joita sinulla on myymälässäsi, tulisi esitellä suoraan näyteikkunassasi, jotta ihmiset houkutellaan sisään ja kiinnittävät heidän huomionsa. Kun ne kuitenkin todella pääsevät kauppaan, haluat piilottaa ne jonnekin takaosaan, josta niitä on vaikea löytää. Tämä saattaa kuulostaa hieman ristiriitaiselta, mutta syynä on se, että tämä pakottaa ihmiset etsimään myymälääsi ja ihmettelemään ympärilleen. Tänä aikana he kohtaavat huomattavasti todennäköisemmin muita haluamiaan kohteita, joita he eivät ehkä ole aiemmin harkinneet.
Kuten näet, tapa, jolla esität ja järjestät tuotteita myymälässäsi, voi olla erittäin tärkeä avuksesi näiden tuotteiden myymiseksi. Mutta paras tapa löytää täydellinen asettelu? Kokeile ja katso mikä toimii!